Școala de vară FFIR: tabăra de formare a viitorului cultural românesc
Festivalul de Film și Istorii Râșnov s-a desfășurat anul aceasta sub ochii participanților, ai cineaștilor, dar și ai specialiștilor și oamenilor de cultură din lumea românească. Între 14 august și 4 septembrie, FFIR a adus peisajului cinematografic o suită de evenimente, proiecții de film, dezbateri și workshop-uri cu scop educativ și cultural. Conceptul ediției de anul acesta a FFIR a fost Granițe sau Borders, un subiect de interes major ținând cont de desfășurările de evenimente la nivel geopolitic.
„Problema hotarelor este mai actuală ca oricând și necesită dezbateri publice pentru a căuta soluții pașnice, a depăși neînțelegerile și a găsi răspunsuri la întrebările care frământă omenirea:
Care granițe sunt mai importante, cele teritoriale sau cele din mintea noastră? Cât suntem dispuși să cedăm pentru o lume fără granițe? Unde sunt limitele libertății individuale?”, declara Mihai Dragomir, directorul Festivalului de Film și Istorii Râșnov, la debutul FFIR14.
Astfel, FFIR 14 a ridicat, ca de fiecare dată, probleme și tematici sociale importante și relevante pentru actualul context al societății. În cadrul ediției de anul acesta a Festivalului de Film și Istorii Râșnov tinerii, elevii și studenții au reprezentat unul dintre punctele centrale. O bună parte din proiectele desfășurate la FFIR 14 au urmărit un proces de educare și formare a tinerilor prezenți sau angrenați în organizarea festivalului.
Cel mai important mecanism de formare a viitorilor cineaști, dar și a implicării active a tinerilor FFIR este Școala de Vară a Festivalului de Film și Istorii Râșnov. Anul aceasta, înscrierile pentru Școala de Vară FFIR 14 a avut loc între 19 și 28 august, iar rezultatul a fost unul peste așteptări. Numărul tinerilor interesați de Școala de Vară ne-a permis să concepem și să aprofundăm diverse evenimente și workshop-uri dedicate lor.
Școala de vară Astra – FFIR, prilej de socializare și implicare culturală
La Școala de Vară de anul acesta participanții au avut acces, timp de 10 zile, la dezbateri, conferințe, ateliere în prezența unor reputați specialiști (diplomați, istorici, politologi, sociologi, cineaști, artiști etc.), proiecții de film, concerte și expoziții în cadrul deosebit al Cetății Râșnov. Tinerii care au fost selectați pentru Școala de Vară de anul aceasta au avut de făcut o propunere de microproiect de maxim o pagină care să fie în concordanță cu tema FFIR 14, respectiv „Granițe/Limite/Borders”.
Microproiectul tinerilor putea fi realizat individual sau în echipă. Totodată, proiectul trebuie să aibă ca finalitate o: expoziție, dezbatere, cercetare, volum, film documentar etc.
Studenții au astfel obligația ca pe parcursul anului 2022 să implementeze microproiectul propus, beneficiind, pentru asta, de suport din partea FFIR.
Implicarea, interesul și primele etape ale Școlii de Vară FFIR 14
Am urmărit pe toată perioada cursurilor desfășurate la Râșnov evoluția, reacția și implicarea studenților de anul acesta. Astfel, am decis că este important să avem și o părere sinceră și obiectivă din partea lor, a studenților, a celor implicați în proiectele pe care le desfășoară.
Evoluția proiectelor, dar și cum au privit studenții sistemul de organizare a Școlii de Vară poate fi regăsit într-o serie de scurte interviuri.
Am fost curioși să știm de unde au aflat despre Școala de Vară și despre FFIR. E important să cunoaștem care sunt motivele pentru care acești tineri au fost atrași către Școala de Vară și de participarea în sine la un asemenea proiect.
Proiecte, studii și research pentru fenomenul emigrării în Europa
Unul dintre cei mai implicați studenți ai școlii de vară de anul acesta este Deian Mărișescu. Am stat de vorbă cu el pentru a înțelege ce proiect a ales să desfășoare și cum privește în general universul FFIR.
FFIR: Cum ai aflat de Festivalul de Film și Istorii Râșnov? Cum ai aflat de Școala de Vară?
Deian Mărișescu: Pentru prima dată am auzit de Festivalul de Film și Istorii în acest an într-o discuție avută într-un grup de colegi de la facultate, când unul dintre colegii mai mari ne-a povestit despre experiența lui de anul trecut. Despre Școala de Vară am aflat în același context în care am aflat și despre festival.
FFIR: Ce te-a determinat să participi la Școala de Vară și la FFIR 14?
Deian Mărișescu: După ce am aflat de festival și Școala de Vară am început să caut pe internet despre asta și am fost surprins de ce lucruri interesante se întâmplă, mi-am zis că trebuie să merite să particip. Întâmplarea a făcut să primesc într-o seara un mesaj de la un alt coleg de facultate în care îmi povestea despre Școala de Vară de la Râșnov și ăa-mi propună să lucrăm la un proiect. Am primit încântat propunerea și așa am ajuns să particip la ediția din acest an.
FFIR: Povestește-ne despre proiectul tău (de la ce idee a pornit, cu cine lucrezi, cum a evoluat proiectul până la sfârșitul festivalului, care sunt următorii pași).
Deian Mărișescu: După ce am aflat tema festivalului din acest an și contextul nefericit determinat de intervenția Rusiei în Ucraina, ne-am gandit la emigrare și, cum suntem studenți la istorie, am coborât puțin în timp.
Proiectul echipei din care fac parte se numește „Memories without Borders.Youth Emigration in transition from communism to democracy” și ne propunem să realizăm o serie de interviuri, din care să rezulte un volum colectiv în care să aflăm poveștile oamenilor care au emigrat dintr-o țară comunistă din Europa într-un regim democratic.
Pe lângă mine, din echipă fac parte momentan și alți doi colegi care au participat în anii trecuți la Școala de Vară (Gabriel Zvîncă și Andrei Olteanu). Pe timpul festivalului ne-am menținut aceeași idee de la început, iar acum urmează să facem call-uri care să ne ajute să facem echipe și în alte țări care sa realizeze interviuri pentru ca apoi să le includem, așa cum spuneam, într-un volum.
FFIR: Ce impact ți-ai dori să aibă proiectul tău desfășurat la Școala de Vară?
Deian Mărișescu: Mi-aș dori ca proiectul să fie un punct de plecare pentru a aduce în atenția cercetării fenomenul emigrării, nu doar momentului propus de noi ci și altel, cel puțin pentru alți studenți interesați de o atare temă.
FFIR: Povestește-ne despre experiența trăită la Școala de Vară (ce așteptări aveai de la Școala de Vară, ce te-a surprins la Școala de Vară, ce ai învățat despre tine la Școala de Vară).
Deian Mărișescu: Atunci când am aflat că o să merg la Școala de Vară am fost foarte entuziasmat, le povesteam colegilor sau prietenilor despre asta și, cum colegii care au participat deja mi-au spus despre ce se întâmplă, așteptările au fost mari. Cum așteptările au fost mari și experiența a fost pe măsură, inițial când am ajuns în prima zi am fost ușor debusolat de ce se întâmplă.
Nu cunoșteam pe nimeni și nu știam dacă o să reușesc să mă obișnuiesc, dar asta s-a întâmplat deja a doua zi. Dintr-un haos imaginat în prima zi, am observat cum totul s-a transformat într-o ordine de evenimente extraordinare.
Cred că am reușit să învăț de la Școala de Vară că merită să faci lucruri, că merită cel puțin să încerci și că toate astea pot să aducă o satisfacție la care nici măcar nu te poți gândi.
FFIR: Care au fost momentele tale preferate de la FFIR14?
Deian Marisescu: Pentru mine, ediția 14 a Festivalului de Film și Istorii Râșnov a fost plină de momente extraordinare, de la câteva dezbateri, meționez: „Regi, coroane și o națiune. Despre Centenarul Încoronării” sau „Linii roșii în diplomație”, până la întâlnirea cu domnul Cristian Broz sau Ion-Andrei Gherasim, la concertul Bosquito și pe lângă toate astea tot ce se întâmplă în curtea de la Schubz.
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Vom urmări în continuare evoluția Școlii de Vară și a proiectelor desfășurate de studenți. Urmăriți blogul FFIR pentru viitoare materiale editoriale cu focus pe Școala de Vară FFIR 14 și nu numai.