Exactitatea și succesul cinematografic pentru ,,Metronom”, filme de Cannes care ajung la Festivalul de Film și Istorii de la Râșnov – Interviu cu Bogdan Ionescu, art director

„La Cannes sala a aplaudat aproape 10 minute”

„Sperăm ca și publicul român să fie încântat, deoarece este un alt fel de abordare a temei comuniste”

Anul acesta, în cadrul Festivalului de la Cannes pelicula „Metronom” de Alexandru Belc, a reușit să câștige premiul pentru regie la secțiunea ,,Un Certain Regard”, iar această veste a propulsat filmul în atenția publicului cinematografic la nivel internațional.

Filmul „Metronom” reprezintă un proiect consistent și minuțios la nivel de organizare, iar munca depusă de întreaga echipă din spatele peliculei a dovedit că valoarea acestui film este una de necontestat.  

La ediția cu numărul 14 a Festivalului de Film și Istorii de la Râșnov publicul va putea vedea filmul „Metronom” în compania unei părți din echipa extinsă a peliculei. 

Pentru a înțelege mai bine cum a funcționat echipa ,,Metronom” și ce a stat la baza succesului de la Cannes, am stat de vorba cu Bogdan Ionescu, art directorul filmului. Am încercat să aflăm de la Bogdan Ionescu felul în care s-a simțit experiența de la Cannes și ce feedback a primit „Metronom” din partea publicului festivalului francez. 

Mai jos puteți citi interviul integral cu Bogdan Ionescu, art director „Metronom”.       

FFIR 2022: Metronom a impresionat la Cannes 2022 și asta e o dovadă a muncii echipei din spate. Cum s-a simțit din unghiul tău construcția acestei pelicule din punct de vedere scenografic?

Bogdan Ionescu: A fost o muncă extrem de minuțioasă de documentare, în toate aspectele cotidianului anilor ‘70, pornind de la „meniul” de petrecere cu rețetele clasice de succes, ce produse existau atunci în magazine, ambalaje, stiluri de amenajare a interioarelor, obiecte de recuzită de epocă. 

Electrocasnicele și electronicele folosite în film și chiar vinilurile sunt din 72 sau de dinainte. Am tiparit ziare, reviste și reclame dar am și găsit la un colecționar un  număr dintr-un ziar de epocă destul de bine conservat, număr tipărit în săptămâna în care are loc la București Cupa Davis, pe care îl are Vlad Ivanov pe birou în film și pe care după filmare i l-am făcut cadou lui Alex.

A fost și o documentare politică, legată de ascensiunea lui Ceaușescu, pentru că se reflectă în mesajele politice din școli și instituții ale statului, în fotografiile și printurile momentului.

Apoi a urmat documentarea pentru interiorul clădirii Securității, foarte anevoioasă deoarece nu există referințe foto sau video. Am vorbit pentru asta cu foști deținuți din Brașov care mi-au descris spațiile prin care treceau între o bătaie și celula în care stăteau. 

A fost mai dificil la exterioare deoarece, în Bucuresti cel puțin, e foarte greu să mai găsești clădiri fără graffiti, fără aere condiționate puse alandala, fără termopane. Se rezolvă, uneori în post-producție, în VFX sau uneori încerci sa le eviți deoarece nu poate vărui o stradă întreagă sau schimba geamurile de la tot blocul.

FFIR 2022: Care a fost feedbackul „la primă mână” venit din partea publicului și specialiștilor de la Cannes după vizionarea filmului Metronom? 

Bogdan Ionescu: Foarte bun! La Cannes sala a aplaudat aproape 10 minute iar apoi am citit review-uri la cald pe diverse site-uri de profil internaționale și toate erau pozitive. 

FFIR 2022: Din moment ce Metronom nu a fost văzut încă de publicul din România ce feedback ți-ai dori să primești? 

Bogdan Ionescu: Sperăm ca și publicul român să fie încântat, deoarece este un alt fel de abordare a temei comuniste, o altă perioadă, este cu tineri.

FFIR 2022: Ce fel de reacții crezi că va aduna Metronom la FFIR14 ținând cont că o mare parte din echipa filmului este prezentă în fiecare an la festivalul de la Râșnov? 

Bogdan Ionescu: Sperăm ca începând cu anul ăsta să ne viziteze mai des. Vlad Ivanov este un „client” al festivalului și chiar îmi spunea într-o seară, la Cannes, în drum spre cazare, că abia așteaptă să revină și anul ăsta.

Cât despre reacții…. eu zic că bune, atmosfera e mai relaxată, putem depăna amintiri personale din perioada comunistă, putem discuta lejer pe marginea filmului, nu suntem fugăriti de ceas, de paparazzi.

FFIR 2022: Cum vezi cinematografia românească din ultimii 10 ani? Mulți ar spune că ieșim din stigmatul filmelor cu subiect comunist, dar iată că ceva reminiscențe încă mai există pe ici pe colo. 

Bogdan Ionescu: Pare că s-au făcut multe filme despre comunism, dar nu sunt chiar așa multe, iar abordările pot fi mai variate, perioadele diferite, nu s-a terminat perioada filmelor cu temă comunistă. Chiar acum am primit două oferte pentru două proiecte noi, tot de perioadă comunistă, dar total diferite de ce s-a făcut până acum. Pot sa va spun doar ca unul e… SF. Atât!

Totuși, eu sper ca în următorii zece ani să începem să facem și altfel de filme, comedii, filme pentru copii, fantasy etc., nu doar filme pentru festivaluri. Pare că nu avem loc de Marvel sau Disney, dar nu ne trebuie buget ca al lor, ci doar o idee deșteaptă și un producător curajos. Publicul vrea așa ceva, sunt convins.

FFIR 2022: Dacă ai putea lucra cu un regizor român în acest moment pentru viitoare proiecte cu cine ai vrea să colaborezi? Exceptându-l pe Alexandru Belc. 

Bogdan Ionescu: Cătălin Mitulescu ☺, Sinișa Dragin, Igor Cobileanski, regizori tineri. Îmi plac evadarile din zona de confort, din tipare.

FFIR 2022: Un mesaj pentru publicul FFIR14? De ce e important pentru cinefili să fie prezenți la festivalul de la Râșnov? 

Bogdan Ionescu: Pentru că e genul de festival complet, rotund, cu activități diverse legate de film și nu numai, este un eveniment prietenos, fără covor roșu, fără fițe, fără pretenții de festival MARE dar cu atitudine de festival REPER în lista evenimentelor culturale românești de ceva vreme încoace.  Este unul din evenimentele pentru care merită să-ți iei vacanță în perioada 14 august – 4 septembrie și chiar să stai 5 ore în trafic pe DN. E unul din puținele evenimente culturale, prin conferințele și dezbaterile incluse în calendar, formator de opinii și dezvoltator de apetit pentru film.


  •  
  •  
  •  

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *